Obrasci konzumacije medija u digitalnom društvu Srbije

digitalni mediji

Kako Srbija nastavlja da prihvata digitalnu transformaciju, načini na koje ljudi pristupaju i komuniciraju sa medijima brzo se menjaju.

Od tradicionalne televizije do širenja online platformi, ove promene preoblikuju ne samo navike zabave, već i šire društvene dinamike.

Razumevanje ovih promena je ključno za svakoga ko je zainteresovan za budućnost komunikacije, obrazovanja i kulturnog identiteta u Srbiji.

Digitalne platforme i trendovi slobodnog vremena

digitalni mediji
Digitalne platforme u Srbiji postaju dominantan kanal za informisanje, zabavu i društvenu interakciju

Uspon digitalnih platformi temeljno je izmenio okvir slobodnog vremena i zabave u Srbiji.

Streaming servisi, društvene mreže i interaktivan sadržaj postali su centralni deo svakodnevnih rutina, naročito kod mlađih generacija.

Prema najnovijim izveštajima o konzumaciji medija RTS-a – javnog servisa Srbije koji izveštava o medijskim trendovima, sve veća prisutnost raznovrsnih online zabavnih opcija, uključujući online kazina, odražava širu promenu u načinu na koji srpska publika konzumira digitalni sadržaj.

Ove platforme nude pristup vestima, muzici, filmovima i igrama na zahtev, omogućavajući korisnicima da sami kreiraju svoja medijska iskustva.

Ova demokratizacija sadržaja ima i pozitivne i izazovne implikacije.

S jedne strane, pojedincima daje moć da istražuju širi spektar interesovanja i stavova.

S druge strane, može dovesti do informacijskih mehurova i širenja neproverenog sadržaja.

Sve veća popularnost interaktivnih i participativnih medijskih formata takođe signalizira odmak od pasivne konzumacije, podstičući korisnike da budu aktivni učesnici u digitalnim prostorima.

Kako se ovi trendovi nastavljaju, potreba za kritičkom medijskom pismenošću postaje sve izraženija, kako bi korisnici mogli promišljeno i odgovorno da se kreću digitalnim okruženjem.

Karakteristike Tradicionalni mediji Digitalni mediji
Dostupnost Ograničena na vreme emitovanja ili štampe 24/7 pristup sa bilo kog uređaja
Interaktivnost Pasivno praćenje Aktivno učešće i komentarisanje
Personalizacija Jedinstveni sadržaj za sve korisnike Sadržaj prilagođen interesovanjima korisnika
Dominantna publika Starije generacije Mlađe i srednje generacije
Primeri RTS, Politika, Radio Beograd YouTube, Instagram, Netflix, Blic online

Medijska pismenost i kritički pristup

Medijska pismenost je sposobnost kritičkog analiziranja, razumevanja, kreiranja i vrednovanja medijskih sadržaja

Sa širenjem digitalnih medija, važnost medijske pismenosti došla je u prvi plan javne rasprave u Srbiji. Medijska pismenost nije samo razumevanje načina korišćenja tehnologije, već i razvijanje veština za kritičku procenu sadržaja sa kojim se susrećemo online.

Centar za medijsku pismenost Srbije zalaže se za podizanje svesti o tome kako su medijske poruke konstruisane i kakav uticaj imaju na javno mnjenje i ponašanje.

Obrazovne inicijative usmerene na razvoj medijske pismenosti sve više se integrišu u školske programe i aktivnosti u zajednici.

Ovi napori pomažu ljudima svih uzrasta da prepoznaju pristrasnost, identifikuju kredibilne izvore i razumeju društvene i kulturne kontekste medijskih poruka.

U digitalnom okruženju, gde se dezinformacije mogu brzo širiti, ovakve veštine su od suštinskog značaja za očuvanje informisanog i angažovanog građanstva.

Štaviše, obrazovanje o medijskoj pismenosti podstiče aktivniji i participativni pristup konzumaciji medija.

Opremljeni alatima za analizu i preispitivanje onoga što vide i čuju, pojedinci razvijaju nezavisno razmišljanje i otpornost na manipulacije.

Kako se medijski pejzaž Srbije komplikuje, podsticanje kritičkog pristupa je ključno kako za lično osnaživanje, tako i za zdravlje šire javne sfere.

Društveni uticaji i budući pravci

MEDIJSKA PISMENOST (1)
Društveni uticaji medija ogledaju se u oblikovanju stavova, vrednosti i ponašanja pojedinaca

Transformacija navika konzumacije medija u Srbiji ne dešava se izolovano. Ona je blisko povezana sa širim društvenim, ekonomskim i tehnološkim trendovima.

Podaci Republičkog zavoda za statistiku – podaci o društvu i ekonomiji pokazuju stalan porast penetracije interneta i upotrebe digitalnih uređaja u svim starosnim grupama.

Ova povezanost omogućava nove oblike društvene interakcije, učenja i kulturnog izražavanja, ali postavlja i pitanja o privatnosti, digitalnom blagostanju i jednakom pristupu.

Jedan od zapaženih efekata je način na koji digitalni mediji utiču na formiranje identiteta i izgradnju zajednice. Online prostori pružaju mogućnosti da pojedinci pronađu istomišljenike, dele iskustva i učestvuju u javnim debatama.

Istovremeno, mogu pojačati postojeće podele ili korisnike izložiti štetnom sadržaju. Rešavanje ovih izazova zahteva kontinuiranu saradnju između prosvetnih radnika, kreatora politika, medijskih profesionalaca i organizacija civilnog društva.

Gledajući unapred, evolucija medijske potrošnje u Srbiji će verovatno nastaviti da se ubrzava, vođena tehnološkim inovacijama i promenama u očekivanjima korisnika.

Da bi ovi razvojni trendovi doprineli društvu na pozitivan način, biće potrebni stalni napori na promociji medijske pismenosti, podršci raznovrsnog i inkluzivnog sadržaja i jačanju kritičkog pristupa na svim nivoima.

Ostajući informisana i prilagodljiva, Srbija može iskoristiti potencijal digitalnih medija za obogaćivanje javnog života i jačanje demokratskih vrednosti.

Rezime

Prema podacima iz 2022. godine, u Srbiji se 92 % građana svakodnevno informiše putem interneta, dok televiziju prati 89 % populacije

Obrasci konzumacije medija u Srbiji reflektuju globalne tokove digitalizacije, ali su istovremeno oblikovani lokalnim kulturnim, obrazovnim i tehnološkim faktorima.

Dok digitalne platforme pružaju bezbroj mogućnosti za informisanje, izražavanje i povezivanje, one sa sobom nose i rizike dezinformacija, izolacije i prekomerne izloženosti ekranima.

Ključ za uspešnu adaptaciju leži u razvoju kritičkog mišljenja, digitalne pismenosti i odgovorne upotrebe medija.

Samo kroz zajedničke napore obrazovnog sistema, medija i donosioca odluka moguće je oblikovati digitalno društvo koje je inkluzivno, informisano i otporno na manipulacije.
U takvom društvu, građani neće biti samo pasivni potrošači medijskog sadržaja, već aktivni i svesni učesnici javnog života.

Picture of Darinka Aleksic

Darinka Aleksic

Studirala srpski jezik i književnost. Profesionalni teniski trener. 14 godina uspešnog rada na web sajtovima...Zvuči kao mnogo godina, zar ne! E pa mnogo godina je već i iza mene, ali još važnije - i isped mene. Uz godine ide i iskustvo a imam ga prilično. Poznajem mnogo životnih tema i trudiću se da vam ih što bolje predstavim. Neka Sens bude vaš svakodnevni izbor.